Saturday, April 25, 2009

Nilai RM4

Baru baru ni aku telah disaman sebanyak RM4 oleh lib sbb lewat pulangkan 5 buku. aku rase mmg salah aku pun sebab tak ingat tarikh pemulangan. fikir punya fikir actually nilai RM4 itu sgt byk aku rase...macam2 boleh buat dgn Rm4 dan susah juga nak dapat Rm4 free free je. Lu tak caya lu try jln pusing KL, lu tadah tgn minta RM4...tgk berapa lama masa lu org boleh dpt that 4 Ringgit. ditambah pula dgn kegawatan ekonomi yg melanda sekarang... setiap ringgit itu amat bernilai. kalau boleh setiap ringgit yg kita spend tu betul2 memberi kesan atau makna kpd kita.... aku mmg respect la dgn sorang junior aku ni..muda2 dah invest duit utk knowledge, utk beli buku...aku mase umur dia? huh mmg xdela nak beli buku yg bukan core biz aku...ok ni benda benda lain yg boleh ku buat dgn Rm4 selain drpd membayar saman.

Dgn Rm4 aku boleh:

1. Dinner ikan kembung bakar/kerang bakar + 1 pinggan nasi putih kat akak kelantan
2. Lunch sayur + ayam goreng/ikan goreng
3. Isi minyak motorku...kurang2 dah nak penuh gak tangki
4. Derma.hehehe...kalau seminggu RM1 sebulan RM4. dlm kebaikan kalau boleh biar istiqamahkan? betulkan?
5. Bayar friendly bola. sekali frenly Rm2...so dgn RM4 boleh dpt 2kali frenly. aku mmg suka main bola. suke gile tp kat pdg la...futsal tak sempat nak pancit.haha
6. Simpan. 1 week RM4, 1 month RM16, 1 Year RM 192...then 10 tahun? kan boleh byr downpayment BMW 5series tuu.... haha
7. Beli stiker motor MMU utk 2 academic years


So ini lah antara bende2 yg aku terfikir dlm kotak fikiranku. korang pula? bg aku biar kita satisfy dgn setiap wang yg kita belanjakan. then make sure kita belanjakan duit kita ke jln yg diredhai-Nya

1 comments:

WeBViDeOKLiP said...

tul2
skang ni kene jimat
huhu